Tuesday, May 19, 2015
cr
CikguRahim, [27.01.15 22:07]
Nota bab 2
Bilik fikih sirah
Sumber-sumber Rujukan Sirah Nabi SAW:
1. Al-Quran Al-Karim:
Al-Quran merupakan sumber asasi yang paling Sahih tentang Sirah Nabi SAW. Penceritaan Sirah di dalamnyadalah secara ringkas dan tidak disertakan data-data terperinci.
Al-Quran memfokuskan kepada ‘Ibrah(Pengajaran dan Pedoman) yang boleh diambil dalam setiap peristiwa di dalam Sirah.
Antara contoh Sirah Nabi SAW di dalam Al-Quran ialah:
1. Cerita keadaan baginda yang yatim piatu(Ad-Dhuha 93: 6-7)
2. Akhlak mulia baginda (Al-Qalam 68: 4)
3. Kisah Perang Badar dan Uhud (Surah Al-Anfal dan At-Taubah) dan lain-lainnya.
CikguRahim, [27.01.15 22:11]
Nota bab 2
Bilik fikih sirah
2. Sunnah yg sahih
CikguRahim, [27.01.15 22:11]
Hadis-hadis diriwayatkan secara bersambung kepada Rasulullah SAW dan para Sahabat RA oleh Imam-imam hadis yang diakui kejujuran dan ketsiqahan mereka.
Berikut adalah Kitab Hadis utama yang meriwayatkan Sirah Nabi SAW:
i. Kitab Sunnan Sittah (6 Kitab Hadis): Sahih Bukhari, Shahih Muslim, Sunan Abu Daud, Sunan An-Nasaie, Sunan At-Tirmidzi dan Sunan Ibnu Majah
ii. Di samping itu, juga termasuk Al-Muwatto’ Imam Malik dan Musnad Imam Ahmad.
Sebahagian besar kehidupan Nabi SAW, peristiwa yang berlaku, peperangan dan amalannya terkandung di dalam kitab-kitab ini.
Para Sahabat RA yang meriwayatkan hadis-hadis ini hidup, bergaul dan ditarbiyah secara langsung oleh Rasulullah SAW. Mereka generasi yang termulia dan melalui mereka, Allah SWT telah memenangkan Islam.
Oleh itu, riwayat daripada mereka diterima tanpa ragu-ragu lagi.
CikguRahim, [27.01.15 22:13]
Nota bab 2: sumber sirah
Bilik fikih sirah
3. Syair Arab pada Zaman Kerasulan:
Serangan orang Musyrikin Mekah kepada Nabi SAW melalui syair-syair dibalas pula oleh para Penyair Islam seperti Hasan bin Tsabit RA dan Abdullah bin Rawwahah RA.
Kitab-kitab sastera dan Sirah yang ditulis selepas zaman itu mengandungi banyak syair-syair sebegini. Dan melalui syair-syair tersebut, kita dapat membuat kesimpulan tentang fakta-fakta yang berkaitan suasana persekitaran ketika itu.
CikguRahim, [27.01.15 22:16]
Nota bab 2: sumber sirah
4.
4. Kitab-kitab Sirah:
Asalnya Sirah Nabi SAW hanya berbentuk hadis-hadis yang diriwayatkan oleh para Sahabat RA.
Sesetengah Sahabat memberikan perhatian khusus pada setiap peristiwa yang berlaku dalam Sirah Nabi SAW dan perinciannya.
Kemudian, para Tabi’in menukilkan riwayat-riwayat ini dan mencatatnya dalam lembaran simpanan mereka, antaranya:
i. Aban bin Uthman bin ‘Affan RA (32 - 105 H)
ii. Urwah bin Az-Zubair bin Al-’Awwam RA(23 - 93 H)
iii. Abdullah bin Abu Bakar Al-Ansori(meninggal 135 H)
iv. Muhammad bin Muslim bin Syihab Az-Zuhri (50 - 124 H)
v. ‘Asim bin Umar bin Qatadah Al-Ansoari(meninggal 135 H)
CikguRahim, [27.01.15 22:18]
Nota bab 2: sumber sirah
Bilik fikih sirah
Keperihatinan para Tabi’in ini berpindah ke generasi seterusnya yang mengasingkan penulisan Sirah daripada bidang lain. Antara pengarang awal Sirah yang paling terkenal termasuklah:
i. Muhammad bin Ishaq - Ibnu Ishaq (meninggal 152 H)
Jumhur ulama dan para ahli hadis bersepakat mengatakan beliau tsiqah, kecuali Malik dan bin Urwah bin Az-Zubair. Ulama muhaqqiqin menafsirkan tindakan 2 alim besar ini disebabkan persengketaan peribadi antara mereka dengan Ibnu Ishaq.
Ibnu Ishaq telah menulis kitab Al-Maghaziyang mengandungi riwayat-riwayat yang didengarnya sendiri di Madinah dan Mesir. Sayangnya kitab tersebut telah hilang bersama warisan ilmu silam yang lain.
Bagaimanapun, kandungan kitab tersebut telah diriwayatkan oleh Ibnu Hisyam dalam kitab Sirahnya melalui gurunya, Al-Bakka’I (salah seorang murid Ibnu Ishaq yang terkenal).
CikguRahim, [27.01.15 22:19]
Sambungan.
ii. Abu Muhammad Abdul Malik bin Ayyub Al-Himyari - Ibnu Hisyam (membesar di Basrah dan meninggal pada 213/218 H)
Menulis kitab As-Sirah An-Nabawiyah yang mengandungi riwayat dari Al-Bakka’I dan guru-gurunya yang lain. Beliau menyebutkan riwayat Ibnu Ishaq yang tidak menetapi standard ilmunya dan yang dikritiknya.
Kitab ini muncul sebagai sumber Sirah Nabi yang paling amanah, paling sahih dan paling teliti. Ia telah diterima oleh orang ramai dan dinamakan Sirah Ibnu Hisyam.
Kitab ini telah disyarahkan oleh 2 orang alim dari Andalus iaitu As-Suhaili (508 - 581 H) dan Al-Khusyaini (535 - 604 H).
CikguRahim, [27.01.15 22:20]
Sambung.
iii. Muhammad bin Saad bin Mani’ Az-Zuhri - Ibnu Saad (168 - 230H)
Beliau lahir di Basrah dan meninggal di Baghdad dan merupakan penulis kepada Muhammad bin Umar Al-Waqidi (130 - 207 H), seorang ahli sejarah yang terkenal dalam bidang peperangan dan sirah.
Beliau menulis At-Tabaqot Ibnu Saad(selepas menulis Sirah Nabi SAW) dengan menyebut nama-nama Sahabat dan Tabi’in mengikut lapisan generasi (Tabaqot), kabilah dan kawasan mereka.
Kitab ini dianggap antara sumber awal sirah yang paling dipercayai. Faktanya paling terpelihara dengan dinyatakan para sahabat dan tabi'in.
CikguRahim, [28.01.15 17:40]
Antara faktor jazirah arab dipilih
1⃣ jazirah arab jauh daripada tamadun rom yg utamakan kebendaan dan tamadun parsi yg berasaskan tahyul... ia tapak yg sesuai untuk menerima konsep baru.
2⃣ faktor berikutnya, jazirah arab berada ditengah2 antara timur dan barat. Mudah dakwah islam berkembang seluruh dunia.
3⃣ Kaabah ada pusat ibadat yg dibina nabi Ibrahim as bersama Ismail as. Rasulullah saw diutuskan utk meneruskan risalah nabi Ibrahim; tauhid yg pure.
4⃣. The power of arabic language.
CikguRahim, [28.01.15 23:16]
Allah utuskan nabi dan rasul kpd setiap umat dan zaman...
Mesej para rasul is always the same; sembah Allah yg maha esa dan engkari thoghut/syaitan.
CikguRahim, [28.01.15 23:18]
Apabila berlalu 1 jangka masa yf pjg, risalah para rasul dilupai..umat kembali menyembah makhluk selain Allah... dgn kata lain, syirik berlaku secara berleluasa.
CikguRahim, [28.01.15 23:21]
Jarak antara nabi isa as dan nabi muhammad saw, lebih kurang 600 tahun. Zaman itu, dunia seluruhnya dlm kegelapan...perlu muncul seorang penyelamat kpd tamadun manusia yg rosak terok...itulah penyudah sekalian rasul2..nabi muhammad saw..
Lenguh menaip. 😁
CikguRahim, [28.01.15 23:24]
Ada 360 buah berhala sekeliling ka'abah. Mereka tawaf dlm keadaan berbogel. . .
CikguRahim, [28.01.15 23:33]
A. Agama arus perdana ialah agama sembah berhala. Agama nabi ibrahim ada segelintir. Agama nasrani ada di syams..org arab pi berniaga kat sana...
CikguRahim, [28.01.15 23:44]
Orang arab sgt kuat menghafal silsilah ... silsilah nabi saw sehingga adnan yg paling sahih.
CikguRahim, [28.01.15 23:49]
Kesan tamadun kebendaan, manusia hilang kejantanan...hilang maruah dan jati diri, tunduk kpd syahwat...
Mcm kita lah..😁
CikguRahim, [28.01.15 23:51]
Tetapi, fitrah kemanusiaan, harga diri, sanggup korban demi prinsip ... ada kepada org quraisy pada,masa itu... bertebaran mereka meninggalkan kg halaman demi dakwah...
CikguRahim, [29.01.15 06:54]
Kesimpulan bab 3
1⃣ semua nabi dan rasul membawa agama yg sama; islam.
2⃣ agama terdiri daripada aqidah dan syariat/ perundangan.
3⃣ aqidah tidak berubah. Perundangan ada perbezaan krn tujuan perundangan untuk menyusun masyarakat manusia yg berbeza.
4⃣ Para rasul yg diutuskan meneruskan dan memperkuatkan risalah yg dibawa oleh rasul sebelumnya.
5⃣ Nabi Muhammad penutup sekalian rasul dgn membawa al islam yg lengkap dan untuk seluruh umat manusia.
6⃣ Umat manusia berpecah kerana;
Surah Ali 'Imran
Ayat 19
اِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْاِسْلَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ اوتُوا الْكِتَبَ اِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمْ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِءايَتِ اللَّهِ فَاِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih kecuali setelah sampai kepada mereka pengetahuan kerana hasad dengki di kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya Allah amat segera hitungan hisab-Nya.
Sekian. Moga bermanafaat. Jumpa lagi.
CikguRahim, [29.01.15 09:54]
[Forwarded from Ridzuan Zukifly]
Perbincangan..
Bagaimana ulama' menerima sesuatu riwayat & mengeluarkan pengajaran di sebalik kisah tersebut, sedangkan riwayat tersebut dipertikaikan kesahihannya?
Misalnya, riwayat yg menyebut Umar Radhiyallahu'anhu berhijrah secara terang2an. Ini juga disebut dalam Fiqh Sirah al-Buti. Sebahagian muhaqqiq menolak kisah ini, seperti Dr Akram dlm buku sirahnya yg sahih menurut kajian beliau, dan lain2 ulama' termasuk al-Albani.
Apa yg menjadi persoalan, sejauh mana pengajaran atau fiqh yg dikeluarkan dari kisah tersebut adalah tepat & blh dijadikan panduan.. adakah sekadar difahami bahawa Umar berani menyatakan kebenaran, maka umat perlu berani seperti beliau?
Ada beberapa bantahan yg dikumpulkan oleh Ust Dzulkhairi dlm bukunya Khadijah bukan 40 tahun.. kita simpan dulu.
CikguRahim, [29.01.15 09:57]
Ulama' merujuk kitab2 sejarah yg ada. Jika ada pencerahan, kita tidak menerima pengajaran itu... 😀
CikguRahim, [29.01.15 12:07]
tajuk berikut: saki baki agama nabi ibrahim di mekah
CikguRahim, [29.01.15 14:32]
study bab berikut dan bab sebelumnya.
next nota: saki baki agama ibrahim di mekah.😇
Zulkifli Md Noor, [29.01.15 14:46]
C gu.tentang umur khatijah bukan 40. Tlg bagi pencerahan
CikguRahim, [29.01.15 14:50]
dah sebut manhaj sirah... pengarang khabar semua berita..kita yg kena nilai.
antara khabar yg dicatat ibn kathir ialah umur khadijah sebaya. Pengarang kemudian pilih umur 40 utk buat silibus.
Jadi 40 jadi popular.😇
aburijal, [29.01.15 14:53]
Sejak sekolah lagi belajar sejarah umur Khatijah 40.
CikguRahim, [29.01.15 14:54]
penulis buku sejarah tak amanah..dia pilih fakta yg dia minat..
CikguRahim, [29.01.15 21:45]
poin bab 3 juga menjelaskan ada hukum nabi terdahulu yg dikekalkan dan ada hukum yg dimansuhkan. Persoalan pokok tetap sama; persoalan tauhid, wahyu dan hari pembalasan..
Ridzuan Zukifly, [29.01.15 22:08]
Dan peringatan tentang Dajjal.. ye?
Ridzuan Zukifly, [29.01.15 22:08]
Atau tu dah termasuk dlm bab tauhid, fitnah akhir zaman..
CikguRahim, [29.01.15 22:11]
dajal tu bab fitnah akhir zaman..
Ridzuan Zukifly, [29.01.15 22:14]
👍 ..cikgu, jika tauhid adalah dakwah terbesar, adakah perlu fokus pada dakwah kepada non Muslim.. dlm konteks masakini.
CikguRahim, [29.01.15 22:24]
muslim pun tak faham tauhid...
non muslim kita bg risalah.. muslim yg ada merosakkan imej islam. kata muhammad asad, jika org
CikguRahim, [31.01.15 07:22]
bab: saki baki agama hanif
1⃣ islam adalah lanjutan agama hanif yg di bawa oleh nabi ibrahim as.
وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ۚ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ
Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penolong.
(QS: Al-Hajj Ayat: 78)
CikguRahim, [31.01.15 07:27]
2⃣ قُلْ صَدَقَ اللَّهُ ۗ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
Katakanlah: "Benarlah (apa yang difirmankan) Allah". Maka ikutilah agama Ibrahim yang lurus, dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang musyrik.
(QS: Ali Imran Ayat: 95)
Nashizam, [31.01.15 07:31]
Ikutilah agama org tuamu
Nashizam, [31.01.15 07:32]
Jd isu agama ibubapa nabi ni
CikguRahim, [31.01.15 07:39]
tetapi, ketika nabi muhammad saw diutuskan, risalah nabi ibrahim telah berubah wajah...
CikguRahim, [31.01.15 07:40]
org quraish tahu mereka adalah anak cucu nabi ismail as..
CikguRahim, [31.01.15 07:42]
org2 arab menghormati kaabah sebagai baitullah; rumah Allah...
CikguRahim, [31.01.15 07:43]
setelah masa berlaku, wajah tauhid yg murni bercampur aduk dgn perkara batil..
CikguRahim, [31.01.15 07:44]
mereka telah terbelenggu dgn fahaman syirik...campur aduk hak dan batil.
ibnu Omar, [31.01.15 09:01]
Surah Taubah:31
Mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli ugama mereka sebagai pendidik-pendidik selain dari Allah, dan juga (mereka mempertuhankan) Al-Masih ibni Maryam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan.
me @rossal, [31.01.15 09:01]
Ktika itulh rasulullah bruzlah d gua hira'...bginda brfikir situasi org quraisy...
Kita pun, kna brfikir n renung apa yg tlh kita lksanakn stiap hari. Mudh2an kita dpt mnruskn kbaikn n mnjauhi yg x baik
ibnu Omar, [31.01.15 09:04]
Sebab tu kita semua kena belajar Al Quran dan Sunnah. Kita mencari guru sekali pun, jgn sampai melampaui batas sehingga "berpegang" kata guru.
Falakh Zafrieyl, [31.01.15 09:07]
Apakah nabi ummiy itu bermksud nabi tidak pndai membaca? Tapi ada hadis yang mana nabi katakan pahala membaca al quran terletak pada huruf huruf kemudian nabi sebut alif lam mim?
ibnu Omar, [31.01.15 09:19]
Tak pandai baca tak semestinya x boleh baca. Ramai juga sahabat yg tak pandai baca, tp mereka hafal Quran yg dibaca kpd mereka. Jd hadis ibnu Mas'ud ialah pd bacaan Quran, bukan "ejaan"
رازودين رازاق, [31.01.15 09:20]
Nabi X pandai baca masa awal2 je kot...X kan sampai wafat nabi X pandai baca kot...???
محمد رازي Yahya, [31.01.15 09:26]
Keistimewaan nabi ialah tak pandai membaca dan menulis. Tapi kalau kita yang tak pandai membaca dan menulis bukanlah suatu keistimewaan.
محمد رازي Yahya, [31.01.15 09:27]
Hikmahnya sbg bukti AlQuran bukan ditulis oleh nabi.
محمد رازي Yahya, [31.01.15 09:29]
Walaupun Nabi buta huruf tapi nabi tahu yg mana betul yang mana salah.
Nashizam, [31.01.15 09:30]
Hujah bantahan Maulana Asri Yussof
1)Buta huruf itu kelebihan atau kekurangan? Jika kelebihan, kenapa tawanan disuruh ajar membaca?
2)Tiada dalil yang terang, ummi bukan bermaksud buta huruf sahaja.
3)Nabi tahu Alif Lam Mim. Nabi kata satu huruf, satu huruf, satu huruf. Tanda Nabi tahu itu huruf(kenal huruf). Tahu huruf bersamaan tahu mengeja. Tahu mengeja bersamaan tahu membaca.
4)Kamu orang mana? "Kami Ummi (bodoh/buta huruf). Suatu ketidak sesuaian.
5)Nabi sebut: "saya tak tahu membaca" Tanda ada sesuatu yang ditunjukkan untuk dibaca oleh Jibril.
6)Ayat "Dahulu sebelumnya kamu tak dapat membaca dan menulis apa-apa kitab (min Qabli)" Tanda dahulu memang Nabi tak boleh membaca. Dahulu tapi setelah mendapat wahyu pertama Nabi boleh membaca.
7)Siapa yang menyemak al Quran jika ada kesilapan ketika menyalin, jika Allah beritahu Nabi tentang ada kesilapan dalam penyalinan al Quran oleh ramai sahabat yang menyalin, mahu atau tidak, Nabi perlu kenal terlebih dahulu huruf yang tersilap salin itu.
محمد رازي Yahya, [31.01.15 09:31]
Begitu juga hanya 2 orang isteri Nabi yg melahirkan anak, bukan bermakna ia kelemahan nabi. Ia memberi kelebihan kepada nabi utk menumpukan kpd usaha dakwah. Anak2 nabi bersama khadijah kesemuanya lahir sebelum kerasulan baginda.
شوال, [31.01.15 09:51]
Artinya, Nabi tidak tahu baca sebelum menjadi Nabi ye? Selepas menjadi Nabi dan Rasul, baginda sudah tahu membaca.
UsZa_ Abu Muadz, [31.01.15 10:02]
Kalau dipericikan SIFAT yg 4 itu betapa HEBATNYA RASULULLAH SAW.... cukup komplete. .. anak2 kene didedahkan dgn 4 sifat wajib NABI ini. Ana sentiasa ingatkan kpd anak murid agar melihat & meniru sifat NABI . Aplikasi dlm kehidupan anak2. Utk terus menjadi anak yg SOLEH , CEMERLANG DUNIA WAL AKHIROH..
imran rem, [31.01.15 10:38]
Apa2 yg dibincangkan last sekali kena ada kesimpulan.. Sbb ada org biasa yg x phm bab bahas pasal hadis ni.. Jzkk
CikguRahim, [31.01.15 11:02]
simpul: sebelum wahyu tak tahu membaca. selepas itu nabi tahu membaca.
tidak tahu membaca menolak dakwaan nabi merujuk kitab2 terdahulu untuk mencipta al quran.
aburijal, [31.01.15 11:26]
Pada perjanjian hudaibiyyah nabi masih tak tahu membaca apabila Rasulullah saw tanya sahabat bahagian mana yg di bantah oleh Abu Sufiyan.
Amirul Syahril, [31.01.15 11:35]
Yup.
1. Tntg membaca, nabi boleh membaca lepas dpt wahyu.
2. Tntg menulis, ulama khilaf. Ada bpndpt lps wahyu nabi dpt menulis jgk. Ada jgk bpndpt tak boleh menulis smpi baginda wafat.
Amirul Syahril, [31.01.15 11:37]
Hujah yg kata nabi dpt menulis tu ialah surah al ankabut ayat 48,
Dan engkau (wahai Muhammad) tidak pernah tahu membaca sesebuah kitab pun sebelum turunnya Al-Quran ini, dan tidak pula tahu menulisnya dengan tangan kananmu; (kalaulah engkau dahulu pandai membaca dan menulis) tentulah ada alasan bagi orang-orang kafir yang menentangmu akan merasa ragu-ragu (tentang kebenaranmu).
Amirul Syahril, [31.01.15 11:38]
'sblm turunnya al-Quran ini, dan tidak pula tahu menulisnya dgn tangan kananmu..'
محمد رازي Yahya, [31.01.15 15:28]
Nabi baca Quran tapi buka baca tulisan. Itu pendapat yg mengatakan bahawa Nabi memang tak pandai membaca.
محمد رازي Yahya, [31.01.15 15:31]
Sebab itu sifat Ummiy adalah satu keistimewaan Nabi. Tapi bukan keistimewaan bagi manusia lain.
CikguRahim, [31.01.15 23:22]
tak pasti pula...kedudukan abdullah b abdul mutalib. kena buat kajian lagi. memang ada segelintir penduduk mekah yg menganut agama hanif.
CikguRahim, [31.01.15 23:26]
ada hadith pulak..
1. Muslim (203) meriwayatkan dengan sanadnya daripada Anas r.a. bahawa seorang lelaki bertanya, "Wahai Rasulullah, di manakah ayahku?" Jawab Nabi, "Di dalam neraka." Apabila lelaki itu berpusing untuk pergi, Baginda memanggilnya lalu berkata, "Sesungguhnya ayahku dan ayahmu di dalam neraka."
محمد رازي Yahya, [31.01.15 23:28]
Ulama berbeza pendapat. Kalau tak silap ASWJ mengatakan bahawa orang Arab sebelum kerasulan nabi Muhammad adalah ahli fitrah. Sebab mereka berada jauh dengan syariat. Syariat terakhir mereka ialah syariat Nabi Ibrahim.
محمد رازي Yahya, [31.01.15 23:28]
Ini masuk lagi bab khilaf bila berpandukan hadis "bapaku dan bapamu dalam neraka".
imran rem, [31.01.15 23:28]
Ahli fitrah ke ahli fatrah?
محمد رازي Yahya, [31.01.15 23:29]
Fatrah...
imran rem, [31.01.15 23:31]
Yg hadis abi (ayah) atau abi (abi thalib)?
CikguRahim, [31.01.15 23:32]
Berkata al-Imam al-Nawawi r.a.:
"Petunjuk dalam hadith ini: bahawa sesiapa yang mati dalam keadaan kafir maka dia di dalam neraka dan dia tidak dapat disyafaatkan oleh hubungan kekeluargaan ahli keluarganya yang dekat. Petunjuk lain: bahawa sesiapa yang mati dalam tempoh 'fatrah' berdasarkan amalan masyarakat Arab yang menyembah berhala maka dia adalah di kalangan ahli neraka; ini bukan merupakan hukuman sebelum tibanya dakwah kerana sesungguhnya mereka itu telahpun sampai dakwah Nabi Ibrahim dan nabi-nabi lain kepada mereka a.s.
محمد رازي Yahya, [31.01.15 23:32]
Tapi ASWJ masih takwil hadis tu sbb melihat sahabat itu bersedih bila dikatakan bapanya dalam neraka. Maksud Nabi ttg bapaku itu boleh jadi Abu Talib. Sbb orang Arab biasa guna istilah tersebut. Termasuklah Nabi Ibrahim guna perkataan bapa kepada Azar. Sedangkan mengikut ulama tafsir Azar adalah bapa saudara N. Ibrahim.
محمد رازي Yahya, [31.01.15 23:35]
Abu Talib sendiri pun ketika ditanya oleh sang Rahib siapa di bawah pohon itu. Abu Talib jawab anakku. Lalu Rahib itu kata mustahil bapa budak ini masih hidup. Barulah Abu Talib kata dia anak saudara ku.
CikguRahim, [31.01.15 23:35]
boleh baca ulasan dr fadlan
http://fadlan-mohd-othman.blogspot.com/2010/03/keimanan-ibu-bapa-rasulullah-saw.html?m=1
CikguRahim, [31.01.15 23:38]
masing2 ada hujah...atau isu ini tidak penting?
محمد رازي Yahya, [31.01.15 23:44]
Bagaimana pula dengan hadis yg mengatakan bahawa Rasulullah adalah daripada keturunan yg semuanya beriman kepada Allah?
CikguRahim, [31.01.15 23:44]
adakah hadith tu ustaz..
CikguRahim, [31.01.15 23:46]
yerlah.. mmg isu yg rumit..
hadith pun daripada sahih muslim juga...
menyangkal status hadith, byk kesannya...
محمد رازي Yahya, [31.01.15 23:54]
https://ustazmoden.wordpress.com/2012/04/08/ibu-bapa-nabi-muhammad-saw-bukan-diazab-dalam-neraka/
محمد رازي Yahya, [31.01.15 23:54]
Mungkin boleh lihat juga di sini. Dan lebih baik ditawaqufkan isu yang berat ini.
CikguRahim, [31.01.15 23:55]
dah baca tadi..
imam an nawawi pun dah syarah..
CikguRahim, [31.01.15 23:58]
seringan2 ahli neraka yg kena azab ialah abu talib, kata nabi saw. Pakcik yg sgt berjasa kpd dakwah islam...
Org syiah menolak hadith ini...
محمد رازي Yahya, [01.02.15 00:03]
https://ustazmoden.wordpress.com/2010/06/28/penjelasan-ibubapa-rasulullah-dalam-syurga/
محمد رازي Yahya, [01.02.15 00:06]
Abu Talib - hadis Nabi ada menyebut. Azab yg paling ringan ialah azabnya Abu Talib, beliau dibakar dengan berlapikkan selipar hingga menggelegak otaknya.
Hadis ni tak tau riwayat mana sbb ingat hok masa belajar dulu jah.
CikguRahim, [01.02.15 00:09]
sahih muslim 312
312. Telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Affan telah menceritakan kepada kami Hammad bin Salamah telah menceritakan kepada kami Tsabit dari Abu Utsman an-Nahdi dari Ibnu Abbas bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Penduduk neraka yang siksanya paling ringan adalah Abu Thalib, dia memakai sandal dengan dua sandal yang mana otaknya mendidih karena panas keduanya."
Khairil Izwan, [01.02.15 00:33]
[Forwarded from CikguRahim]
ada hadith pulak..
1. Muslim (203) meriwayatkan dengan sanadnya daripada Anas r.a. bahawa seorang lelaki bertanya, "Wahai Rasulullah, di manakah ayahku?" Jawab Nabi, "Di dalam neraka." Apabila lelaki itu berpusing untuk pergi, Baginda memanggilnya lalu berkata, "Sesungguhnya ayahku dan ayahmu di dalam neraka."
Khairil Izwan, [01.02.15 00:35]
Prof dr radzi othman penah baca hadis ni..tp dia ambik jalan x takwil
رازودين رازاق, [01.02.15 00:35]
Td baru dengaq kuliah Ustaz PU Shahul...
رازودين رازاق, [01.02.15 00:35]
Soalan yg sama...sal bapa nabi ni...
محمد رازي Yahya, [01.02.15 00:37]
Kena baca juga pendapat orang yang tidak sependapat dengannya.
رازودين رازاق, [01.02.15 00:38]
Ustaz shahul jawab,ada satu ayat quran yg mnyatakan glongan yg X sampai seruan kpadanya d gelar fatrah...syariat isa X sampai n telah d selewengkan...jd ayh nabi ni d kira glongan fatrah...masuk syurga katanya...
Khairil Izwan, [01.02.15 00:38]
Setuju ustaz razi
رازودين رازاق, [01.02.15 00:39]
Dia ada ulas sal hadith bapu ku masok neraka tu...katanya...ada sorang sahabat yg baru msok islam...kmudian ibu dia mati...so dia mngadu kt nabi...nabi jawab mcm tu la...bapaku pon ke neraka jugak...sebb dia baru masok islam...x mau bg dia tnsion sgt...nabi jawab lagu...katu pu shahul...tp tu hadith dhoif..
محمد رازي Yahya, [01.02.15 00:49]
Jangan tension2... Boleh baca link yg saya sertakan. Sheikh Fuad kata hadis itu dilihat mempunyai makna yg bertentangan dengan hadis Muslim yg lain iaitu Nabi Muhammad saw dpd zuriat yg suci. Jadi perlu kepada takwil.
محمد رازي Yahya, [01.02.15 00:50]
Kalau zuriat yg suci dan keturunan yg mulia.... Maka adakah masuk neraka itu mulia? Jadi perlukan takwil...
CikguRahim, [01.02.15 00:50]
Golongan teks vs golongan takwil. Golongan takwil juga berpendapat ibu bapa nabi dibangkitkan semula, memeluk islam, dan kemudian meninggal.
محمد رازي Yahya, [01.02.15 00:51]
Tak semua yg ikut teks itu betul dan tak semua yang takwil itu betul...
محمد رازي Yahya, [01.02.15 00:56]
Yg bertentangan dengan akal biasa kita tinggalkan dulu. Tapi ia tidak mustahil bagi mukjizat Nabi.
محمد رازي Yahya, [01.02.15 00:57]
Antaranya, ayat-ayat dan hadis yang mensabitkan bahawa Nabi SAW adalah berasal daripada keturunan yang mulia dan terpelihara seperti ayat 219, surah al-Syu`ara’ yang bermaksud, “dan (Allah melihat) pergerakanmu di antara orang-orang yang sujud”. Ibnu `Abbas RA, seperti yang diriwayatkan oleh al-Bazzar, al-Tabrani dan Abu Nuaim serta dalam tafsir-tafsir al-Tabari dan al-Qurtubi, berpendapat bahawa ayat ini bermaksud bahawa Nabi SAW telah berpindah dari satu sulbi ke satu sulbi dikalangan nenek moyang yang sujud dan beriman. Hal ini disokong oleh hadis-hadis yang merakamkan bahawa Nabi SAW pernah memuji atau berbangga dengan ibu bapa dan keturunannya sedangkan adalah tidak wajar Nabi SAW melakukan demikian jika mereka itu syirik atau kufur.
Khairil Izwan, [01.02.15 00:58]
Sulbi ke sulbi? Tajali ke?
CikguRahim, [01.02.15 00:59]
maknanya agama abdul mutalib yg dianuti oleh org mekah itu agama tauhid?
CikguRahim, [01.02.15 01:01]
setakat ini, kesimpulan yg kuat ialah pandangan ulama' mujtahid yg 4 ...
pandangan2 baru itu, kira boleh lah baca...
Berkata A'llamah Ali bin Sultan al-Qariy rhm [ 1014H ] yang mensyarahkan dalil2 aqidah Imam Abu Hanifah rhm bahawa ibu bapa Rasulullah SAW mati atas kekufuran:
وأما الإجماع فقد اتفق السلف والخلف من الصحابة والتابعين والأئمة الأربعة وسائر المجتهدين على ذلك، من غير إظهار خلافٍ لما هُنالك. والخلاف من اللاحق لا يقدح في الإجماع السابق، سواء يكون من جنس المخالف أو صنف الموافق
“ Adapun Ijma', maka telah sepakat salaf dan khalaf dari kalangan sahabat, tabien dan imam2 empat serta seluruh ulama mujtahid atas yang demikian, dengan tanpa menzahirkan khilaf tentangnya. Khilaf yang baru timbul tidak menjejas Ijma' yang telah berlalu, samada ia datang dari jenis yang menentang atau dari golongan yang bersetuju. “ [ Adillah I'tiqad Abi Hanifah fi Abawai ar-Rasul m/s 84 ]
محمد رازي Yahya, [01.02.15 01:19]
Adakah ulama2 besar ahli tafsir yg hebat2 itu tersilap. Yang akhirnya diperbetulkan oleh ulama2 moden?
Khairil Izwan, [01.02.15 01:30]
Jawapan saya
فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
“Jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama dan lebih baik akibatnya.” (Surah An Nisa, 4: 59)
Khairil Izwan, [01.02.15 01:32]
Tentang bpindah sulbi ke sulbi tiada dalil yg sahih dr alquran dan assunnah. Ini yg sy bljar
Khairil Izwan, [01.02.15 01:33]
Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu apabila menafsirkan ayat ini menyatakan bahawa yang diertikan dengan kembali kepada Allah adalah kembali kepada Al-Quran manakala kembali kepada Rasul adalah kembali kepada As-Sunnah.
CikguRahim, [01.02.15 01:36]
Tafsir bil ma'thur taksir ibn kathir..
CikguRahim, [01.02.15 01:41]
Tafsir Thabari oleh Imam Abi Jaafar Muhammad bin Jarir At-Thabari lahir pada tahun 224 hijrah dan meninggal pada tahun 310 hijrah
Kelebihan:
a).Tafsiran menggunakan hadis dan perkataan para sahabat bersama sanadnya
b).Pengarang menggunakan sudut pandangan ilmu bahasa Arab seperti syair-syair dalam memahami perkataan.
Nashizam, [04.02.15 22:58]
[Forwarded from thtl al-jazani توان حسن]
rumusan kisah mua'awiyah dan ali:
1. pembunuhan uthman adalah berita paling dahsyat selepas kewafatan Nabi saw, ia macam tsunami. semua penduduk hijaz tergamam.
2. Mu'awiyah adalah panglima yg besar, gabnur syam, masa tu tiada sistem sms, TV, TG dan smartfon dan internet...semua mesej dgn kuda.
3. Bila ali minta mu'awiyah bai'ah, mmg spontan Muawiyah akan kata sabar dulu brother...kes Uthman ni kena selesai dulu, Ini jawapan sahabat yg mujtahid, berkuasa dan ada tentera. ketegasan Muawiyah adalah sifat leaders
4. Ali plok guna kaedah khalifah yg baru mesti diberi bai'ah dan tidak boleh ada dua amir dalam satu negara. Muawiyah mahukan urusan keadilan kpd uthman di utamakan dari bai'ah.
sebab tu keduanya adalah adil dan mereka berijtihad. sekian
jadi kalau org nak kata macam2 kena tahu latarbelakang cerita
Nashizam, [04.02.15 23:11]
Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Nabi Ibrahim ‘alaihissalam berkhitan ketika beliau berusia lapan puluh tahun dengan menggunakan kapak.”
(Sahih Bukhari, no. 3107, Sahih Muslim, no. 4368, Musnad Ahmad, no. 9040)
Kekurangan:
a).Perbahasan yang terlalu panjang sehingga pengarang menyebutkan secara teperinci nama-nama perawi.
b).Meninggalkan sesuatu masalah tanpa tarjihan
c).Terdapat banyak hadif dhaif
saranan tafsir Thabari yang telah ditahqiq:
a).Tahqiq sheikh Ahmad Muhammad Syakir dan sheikh Mahmud Muhammad Syakir.
Zulkifli Md Noor, [01.02.15 11:15]
Agama samawi smuanya hanif
UsZa_ Abu Muadz, [01.02.15 11:43]
Maksud HANIF sheh???
Don Ilman (Rockstar), [01.02.15 11:44]
Igt Ibrahim a.s je bwk hanif
Zulkifli Md Noor, [01.02.15 11:50]
Agama yg dibawa olh para rasul n para nabi disebut agama hanif.yg bawa kebenaran.bertuhankan Allah.nk lbh jelas kna tya cik gu
شوال, [01.02.15 11:54]
Yg tak kesampaian dkwah tu namanya ahli fatrah ye?
CikguRahim, [01.02.15 11:54]
dlm al quran agama hanif merujuk agama nabi ibrahim as.
agama hanif dan juga agama2 nabi2 terdahulu membaca konsep yg sama; tauhid yg murni.
Don Ilman (Rockstar), [01.02.15 11:56]
Ajaran yg dibawa rusul lain xde stated ke nama ape CR?
CikguRahim, [01.02.15 11:56]
hanifiah itu syariat nabi ibrahim..
antaranya, tawaf sekeliling ka'bah dan berkorban atas nama Allah..
CikguRahim, [01.02.15 11:58]
maududi kata semua nabi bawa ajaran islam, tetapi nabi muhammad membawa al islam; agama Allah yg lengkap dan sempurna untuk seluruh umat manusia. al maidah:3 as saba':28
CikguRahim, [01.02.15 21:53]
tak sempat baca fiqh sirah. ntah di mana letaknya. 😇
kita bagi kuiz
bilakah tarikh kelahiran nabi saw?
berapakah umur nabi?
Ahmad Tarmizi Abdullah, [01.02.15 21:54]
Umur Nabi saw 63 tahun. Tarikh kelahiran 12 Rabiulawal
Nasrol Ali, [01.02.15 21:54]
9 rabiulawal.
Ahmad Tarmizi Abdullah, [01.02.15 21:55]
Malah ada yang kata 1 Rabiulawal. Ia khilaf
Don Ilman (Rockstar), [01.02.15 21:55]
Umur 63
Muhammad HbMR, [01.02.15 21:56]
63 tahun ikut kalendar hijri. kan?
Khairil Izwan, [01.02.15 21:57]
Hari isnin bulan rabiulawal tahun gajah. Khilaf ulama sirah sama ada 12 atau 9 rabiulawal. Yg mahsyur riwayat dr ibn ishaq 12 rbiulawal
Zahiruddin Zabidi, [01.02.15 21:57]
Paling tepat... Allahua`lam, sebab Rasulullah s.a.w. sendiri tidak pernah nyatakan dalam mana² riwayat sahih. Andai sahaja ia penting pasti Rasulullah s.a.w. tidak mengesampingkannya... kesan tarikh lahir nabi diketahui - lihat apa Nasrani buat dengan tarikh kelahiran Jesus?
Zulkifli Md Noor, [01.02.15 21:58]
9 rabiulawal
Zahiruddin Zabidi, [01.02.15 21:58]
Yang ijmak tanpa khilaf 12 Rabiuawal adalah tarikh wafat baginda... persoalannya, kita sambut kelahiran Rasulullah s.a.w. atau kewafatannya?
CikguRahim, [01.02.15 21:59]
jawapannya...
CikguRahim, [01.02.15 21:59]
tidak ada riwayat yg sahih...
CikguRahim, [01.02.15 22:00]
tetapi,
CikguRahim, [01.02.15 22:00]
ada klu..
CikguRahim, [01.02.15 22:00]
tahun gajah...
CikguRahim, [01.02.15 22:00]
dan hari isnin..
aburijal, [01.02.15 22:00]
Isnin 9 Rabiulawal thn gajah. Umur 63.
Nasrol Ali, [01.02.15 22:01]
Berlaku gerhana .
CikguRahim, [01.02.15 22:01]
cara lain... guna matematik atau ru'yah...
aburijal, [01.02.15 22:01]
Kena refer ahli falaq.
aburijal, [01.02.15 22:02]
Mereka lebih pakar.
CikguRahim, [01.02.15 22:02]
hari lahir nabi saw jatuh pada hari isnin..
CikguRahim, [01.02.15 22:02]
9 rabi'ul Awwal..
CikguRahim, [01.02.15 22:03]
tahun 53 sebelum hijrah..
CikguRahim, [01.02.15 22:03]
20 april 571.
CikguRahim, [01.02.15 22:03]
umur nabi..
CikguRahim, [01.02.15 22:03]
63 tahun
CikguRahim, [01.02.15 22:03]
3 hari..
CikguRahim, [01.02.15 22:04]
12 rabi'ul awwal adalah hari wafat...
CikguRahim, [01.02.15 22:05]
setiap tahun, umat islam sambut hari wafat... 😇
Kifli MY, [01.02.15 22:10]
Khilaf pasal tarikh lahir nabi
Nasrol Ali, [01.02.15 22:10]
Tarikh lahir tu...
CikguRahim, [01.02.15 22:12]
tarikh lahir dlm riwayat semua tak sahih. 9 haribulan tu kira dgn ilmu falaq dan matematik. klu nya lahir tahun gajah dan hari isnin.
CikguRahim, [01.02.15 22:15]
pendapat yg ada byk.. 8, 10, 12, 17...
CikguRahim, [01.02.15 22:15]
22 pun ada..
CikguRahim, [01.02.15 22:20]
kuiz
apa kaitan rasulullah saw dgn perang fijar...
(kalau tak baca buku sirah, tak leh jawab)
Muhammad HbMR, [01.02.15 22:34]
nabi s.a.w tlibat dgn satu pjanjian perang sblum knabian... itu perang apa??
Zulkifli Md Noor, [01.02.15 22:36]
War berlaku semasa nabi umur 15 th
Zulkifli Md Noor, [01.02.15 22:39]
Antara guraish lawan bani kinanah
Zulkifli Md Noor, [01.02.15 22:41]
Mereka adalah sekutu.silap
Zulkifli Md Noor, [01.02.15 22:42]
Mrka lawan bani qays
Hasree Bahari, [01.02.15 22:49]
Nabi ibrahim dan isterinya siti hajar pergi ke mekah.masa tu mekah langsung xde air,xde org,kosong sunyi.Nabi ibrahim meninggalkan siti hajar dan anaknya ismail dimekah.lalu ismail menangis dsebabkan kehausan.siti hajar berlari dari bukit safa menuju bukit marwah dgn penuh cemas untk mencari air.lalu allah menghantar malaikat jibril dengan sayapnya menyingkap telaga zam2 lalu terpancar keluar lah air dari hentakan kaki ismail.disitulah bermula air zam2.subhanaallah
CikguRahim, [01.02.15 22:50]
[Forwarded from CikguRahim]
kuiz
apa kaitan rasulullah saw dgn perang fijar...
(kalau tak baca buku sirah, tak leh jawab)
Zulkifli Md Noor, [01.02.15 22:51]
Rasullah bekal kan senjata kpd bapa2 saudaranya.anak panah
CikguRahim, [01.02.15 22:52]
jawapan: riwayat ibnu ishaq tanpa sanad. Jadi berita itu tidak sahih. Tidak benar baginda ikut terjun dlm perang yg terjadi dlm bulan haram itu. allahu'alam.
Fahim Shaini, [01.02.15 23:04]
Terima kasih cikgu rahim dengan penjelasan. Berkenaan dengan tarikh kelahiran Nabi saw. Dulu belajar dkt sekolah agama, disodokkan dengan tarikh 12 rabiuawwal iaitu tarikh kelahiran Nabi. Takde mentioned pun yang riwayat mengatakan Nabi wafat 12 rabiuawwal. Juga disodokkan dengan "ummati ummati". Walhal ianya tidak sahih kan.
CikguRahim, [01.02.15 23:10]
Hadith ummati ada, tp bukan waktu wafat..
Zahiruddin Zabidi, [01.02.15 23:13]
Qur'an | Word by Word | Audio | sunnah.com | Prayer Times | Android | beta.quran.com Search Tips
Home » Sahih al-Bukhari » Book of Military Expeditions led by the Prophet (pbuh) (Al-Maghaazi) » Hadith
كتاب المغازى 64 Military Expeditions led by the Prophet (pbuh) (Al-Maghaazi)
(83)Chapter: The sickness of the Prophet (saws) and his death(83) بَابُ مَرَضِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَوَفَاتِهِ
وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عِنْدَ رَبِّكُمْ تَخْتَصِمُونَ}.
Narrated `Aisha:
The Prophet (ﷺ) expired in my house and on the day of my turn, leaning against my chest. One of us (i.e. the Prophet's wives ) used to recite a prayer asking Allah to protect him from all evils when he became sick. So I started asking Allah to protect him from all evils (by reciting a prayer ). He raised his head towards the sky and said, "With the highest companions, with the highest companions." `Abdur- Rahman bin Abu Bakr passed carrying a fresh leaf-stalk of a date-palm and the Prophet (ﷺ) looked at it and I thought that the Prophet (ﷺ) was in need of it (for cleaning his teeth ). So I took it (from `Abdur Rahman) and chewed its head and shook it and gave it to the Prophet (ﷺ) who cleaned his teeth with it, in the best way he had ever cleaned his teeth, and then he gave it to me, and suddenly his hand dropped down or it fell from his hand (i.e. he expired). So Allah made my saliva mix with his saliva on his last day on earth and his first day in the Hereafter.
حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنِ ابْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ، عَنْ عَائِشَةَ ـ رضى الله عنها ـ قَالَتْ تُوُفِّيَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فِي بَيْتِي وَفِي يَوْمِي، وَبَيْنَ سَحْرِي وَنَحْرِي، وَكَانَتْ إِحْدَانَا تُعَوِّذُهُ بِدُعَاءٍ إِذَا مَرِضَ، فَذَهَبْتُ أُعَوِّذُهُ، فَرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ وَقَالَ " فِي الرَّفِيقِ الأَعْلَى فِي الرَّفِيقِ الأَعْلَى ". وَمَرَّ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي بَكْرٍ وَفِي يَدِهِ جَرِيدَةٌ رَطْبَةٌ، فَنَظَرَ إِلَيْهِ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فَظَنَنْتُ أَنَّ لَهُ بِهَا حَاجَةً فَأَخَذْتُهَا، فَمَضَغْتُ رَأْسَهَا وَنَفَضْتُهَا فَدَفَعْتُهَا إِلَيْهِ، فَاسْتَنَّ بِهَا كَأَحْسَنِ مَا كَانَ مُسْتَنًّا ثُمَّ نَاوَلَنِيهَا فَسَقَطَتْ يَدُهُ ـ أَوْ سَقَطَتْ مِنْ يَدِهِ ـ فَجَمَعَ اللَّهُ بَيْنَ رِيقِي وَرِيقِهِ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنَ الدُّنْيَا وَأَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الآخِرَةِ.
Reference : Sahih al-Bukhari 4451
In-book reference : Book 64, Hadith 471
USC-MSA web (English) reference : Vol. 5, Book 59, Hadith 732
(deprecated numbering scheme)
Report Error | Share
About | News | Contact | Support
Zahiruddin Zabidi, [01.02.15 23:14]
Hadith yang sering mengundang air mata para mashaykh muhaddithin luruh tatkala membaca dan mensyarahkannya....
Zahiruddin Zabidi, [01.02.15 23:21]
فَرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ وَقَالَ " فِي الرَّفِيقِ الأَعْلَى فِي الرَّفِيقِ الأَعْلَى ".
Zahiruddin Zabidi, [01.02.15 23:23]
Dihadapkan kepalanya ke langit dan berkata: "Di sisi teman yang tertinggi, di sisi teman yang tertinggi."
Zahiruddin Zabidi, [01.02.15 23:25]
Ceramah Mawlidur Rasul bagus syarah hadith ini... sahih, kena gaya penyampai boleh mengangis sekalian pendengar....
imran rem, [01.02.15 23:26]
Dlm buku ar Rahiq al makhtum pn tulis mcm ni.. Hadis sahih..
Abu Mus'ab, [01.02.15 23:29]
siapakah yg dimaksudkan dgn "teman tertinggi" tu?
Zahiruddin Zabidi, [01.02.15 23:33]
Agak²?
Zahiruddin Zabidi, [01.02.15 23:34]
Siapa kekasih baginda Rasulullah s.a.w. yang paling dirinduinya?
Muliati, [01.02.15 23:34]
Allah swt...
Falakh Zafrieyl, [02.02.15 00:11]
Apakah Mukjizat nabi mhmd s.a.aw semasa zaman madinah selain quran? Ada tak?
CikguRahim, [02.02.15 00:41]
ada. kena baca kitab hadith. tetapi mukjizat al quran paling menonjol..
Nashizam, [02.02.15 12:35]
Q: apakah nabi Muhammad juga asalnya tidak beriman sebelum menerima wahyu?
Nasrol Ali, [02.02.15 12:36]
Dah turun syariat ke waktu itu????😓
Nashizam, [02.02.15 12:40]
Tak, mksudnya ada yg berpendpt nabi yakin ada tuhan 1 sebelum terima wahyu ade dalil ke?
Nashizam, [02.02.15 12:41]
Yg nabi tak pernah sembah berhala tu ada dalil x?
Nashizam, [02.02.15 12:49]
[Forwarded from CikguRahim]
hanifiah itu syariat nabi ibrahim..
antaranya, tawaf sekeliling ka'bah dan berkorban atas nama Allah..
Zulkifli Md Noor, [02.02.15 13:14]
Nabi kita pakai sariat nabi iesa sblum terima wahyu.klu silap betulkan
Don Ilman (Rockstar), [02.02.15 13:22]
👆syariat isa a.s utk bani israel je kan.
محمد رازي Yahya, [02.02.15 13:37]
Payah ni... Nak dalil.... 😱
محمد رازي Yahya, [02.02.15 13:38]
Sama lah dengan apa yg berlaku semasa kelahiran Nabi hingga kepada kerasulan baginda.
محمد رازي Yahya, [02.02.15 13:39]
Sebab itu ada pendapat mengatakan bahawa Bab sejarah tak sama dengan akidah dan ibadah. Cara pendalilannya tidak sama.
Nashizam, [02.02.15 14:16]
Sorry2 x perlu dalil pun xpe, bg point je nanti boleh google atau cari sendri 👍😊
CikguRahim, [02.02.15 20:07]
wsalam, pak sedar nabi kata kat abu talib, apakah engkau ingin meninggalkan agama abdul mutalib?
CikguRahim, [02.02.15 20:07]
pak sedara
CikguRahim, [02.02.15 20:07]
apakah agama ayah nabi ibrahim?
محمد رازي Yahya, [02.02.15 20:42]
Apa ada bukti Abdul Muttalib pernah melakukan syirik?
Firdaus Daus, [02.02.15 20:44]
Sy ada dgr sirah ibnu hisham plig sahih btl ke CR
محمد رازي Yahya, [02.02.15 20:47]
Orang Nasrani yg mati sebelum syariat Nabi Muhammad jika mereka tidak syirik maka mereka dikira beriman. Tetapi jika sudah sampai syariat Nabi Muhammad dan tetap tidak mahu beriman maka kafir.
محمد رازي Yahya, [02.02.15 20:49]
Jika Abdul Muttalib tiada bukti dia syirik maka masih beragama Hanif. Tetapi Abu Talib tidak boleh mengikut agama Hanif lagi setelah kedatangan syariat Nabi Muhammad saw.
CikguRahim, [02.02.15 22:33]
abdul muttalib adalah ketua org2 quraish... ketua segala2.
محمد رازي Yahya, [02.02.15 22:35]
Adakah ketua itu terlibat dengan syirik? Atau dia dengan caranya yang tdk syirik.
Don Ilman (Rockstar), [02.02.15 22:37]
Klau abd muttalib agama hanif , abu talib pulak?
محمد رازي Yahya, [02.02.15 22:38]
Abu Talib tak boleh dikatakan beragama Hanif. Sebab dia mati setelah datang syariat baru yg dia wajib ikut.
محمد رازي Yahya, [02.02.15 22:39]
Agama Hanif, Yahudi, Nasrani dah tak valid setelah Karasulan Muhammad saw. Kecuali yg tdk sampai seruan.
CikguRahim, [02.02.15 22:44]
jika ikut takwil syiah, abu talib tak syirik... dia amal taqiyah.
jumhur ulama' ahlus sunnah tidak takwil dgn hadith nabi...mereka terima seadanya...
prinsip al quran, agama tidak ada kaitan dgn keturunan. anak isteri nabi nuh, nabi luth, ayah nabi ibrahim antara bukti2..
محمد رازي Yahya, [02.02.15 22:47]
Kena juga melihat tafsir ulama muktabar. Tdk boleh memahami AlQuran dan hadis berdasarkan terjemahan. Ulama tafsir menafsirkn Quran dan Hadis dengan sangat teliti. Mengambil kira asbabun nuzul, nasakh mansukh dan sebagainya.
CikguRahim, [02.02.15 23:11]
sahih. kena rujuk ulama' tafsir yg muktabar. senaraikan tafsir 2 muktabar dan apa ulasan mereka...mana ada org ikut terjemahan kecuali geng anti hadith...
محمد رازي Yahya, [02.02.15 23:17]
Jawapan dari Ustaz Hafiz Fandani :
Saya seringkali melihat rata-rata penulis di Malaysia khususnya, dan khalayak awam juga, turut terbawa-bawa dengan proposisi mengatakan Azar itu bapa kandung Nabi Ibrahim sedangkan ia adalah sebaliknya; ini sebagaimana sudah dijelaskan oleh para ulama muktabar, antaranya seperti Mujaddid abad ke-6 Hijrah, al-Imam Fakhrurrazi, Mujaddid abad ke-9 Hijrah, al-Imam al-Suyuthi, dan Mufti Baghdad juga mufassir, al-Imam al-Alusiy.
Ibnu Munzir dengan sanad yang sahih menyebut bahawa bapa Nabi Ibrahim ialah Tarrikh bin Syarukh bin Nahur bin Falih. Lafaz 'abihi' dalam kalimat Al-Quran itu menurut ulama dan mufassir tidak ditujukan kepada bapa kandung Nabi Ibrahim tetapi kepada bapa saudaranya, Azar. Kaedah bahasa Arab fasih dan adat orang Arab menyebutkan : "Isti'malul abi 'alal 'ammi syaa-i'un fisti'malil 'arab." - penggunaan lafaz abu [yang bermaksud bapa] ke atas bapa saudara ['amm] adalah adat kebiasaan orang-orang Arab.
Saya menyentuh tentang isu Azar ini kerana khuatir ia akan terus terbawa-bawa dalam penulisan, pengamalan, dan pengalaman seharian. Dan ini menjadi kewajipan kepada saya yang sedikit tahu dan masih jahil untuk menegur sekadar yang termampu. Selebihnya, merujuklah kepada ulama muhaqqiqin. Dalam pegangan aqidah, jika penerimaan Azar sebagai bapa kandung Nabi Ibrahim tetap diteruskan, ia akan memberikan implikasi yang amat buruk. Semoga peringatan ini membawa kebaikan kepada kita semua dengan nafas ingat mengingati itu akan menambah nilai persaudaraan Islam.
~ Hafiz Fandani/998-1404.
Read more: http://ad-deen.proboards.com/thread/230#ixzz3QbKbPhw6
bukan islam melihat org islam sekarang, sukar untuk memeluk islam. jika cari dlm quran, mereka akan jumpa kebenaran...
Ridzuan Zukifly, [29.01.15 22:25]
Setuju.. dakwah & islah bergerak seiring, itu yg terbaik mungkin.
CikguRahim, [05.02.15 11:17]
kuiz
berapa umur khadijah rha ketika berkahwin dgn rasulullah saw?
Ahmad Tarmizi Abdullah, [05.02.15 11:19]
Tiada hadis sahih. Umur yang sohor 40. Ada juga 25 tahun. Saya setuju Nabi saw dan Khadijah rha adalah sebaya.
CikguRahim, [05.02.15 11:23]
jika tidak ada hadith, kita cari kaedah lain.
Abu Adam, [05.02.15 11:24]
Kiraan falak
Roslan Ab Hamid, [05.02.15 11:57]
Khadijah adalah wanita terkaya saudagar berharta di Makkah. Muhammad (baca selawat) di perkenalkan pada Khadijah melalui introducer hebat Abu Talib. Masa itu umur Muhammad 18 tahun. Andai khadijah sebaya dari mana harta beliau. Dari keturunan kayakah dia
Roslan Ab Hamid, [05.02.15 12:00]
Muhammad pemuda tidak berharta. Modal dirinya adalah Al Amin. Itu brand beliau disamping ada networking. Ada connection di 13 buah pasar sekitar jazirah Arab. Itu modal dia.
Roslan Ab Hamid, [05.02.15 12:01]
Khadijah sudah ada GM masa tu. nama dia Maisarah. Apakah wanita umur 18 tahun sehebat itu? Sekadar nota untuk perbincangan
CikguRahim, [05.02.15 12:05]
jzkl kk input dari datuk roslan ansarari.
Ahmad Tarmizi Abdullah, [05.02.15 12:08]
Sekarang ini pun sudah ramai usahawan US belum cecah usia matang sudah ada syarikat perolehan ratusan ribu Dato'. Kita berbicara soal ummul mukminin, sudah tentu beliau wanita hebat walau pada usia 18 tahun.
Roslan Ab Hamid, [05.02.15 12:11]
Ada satu buku sirah yang sangat menarik hati saya. Buku perjalanan hidup Nabi yang ditulis oleh Prof Dato Dr Zulkifli Mohd Yusof UM. Buku ini bahasanya di edut oleh Puan Ainon Mohd
imran rem, [05.02.15 12:12]
[Forwarded from Amirul Syahril]
Ahli sejarah mencatatkan umur khadijah ktika wafat. Ada kata 65, ada kata 50 taun. Ibn katsir pilih 50.
Dan ulama hadis dn sejarah kata khadijah hidup bersama nabi selama 25 taun. Dia wafat ketika taun ke10 kerasulan (tahun kesedihan).
Bermakna,
50 (taun wafat) - 25 (hdup bsama nabi) = 25 taun (umur ketika kahwin dgn nabi)
Zahiruddin Zabidi, [05.02.15 12:12]
Mohon semak jika betul bahawa Khadijah adalah janda daripada dua suami yang kaya, meninggal dan mewariskam kekayaan kepada beliau.
Zahiruddin Zabidi, [05.02.15 12:13]
Khadijah dikenali sebagai Sahibul Mal (pemodal)....
Roslan Ab Hamid, [05.02.15 12:15]
Ustaz ZZ telah mula buka ruang pada pencerahan perbincangan
CikguRahim, [05.02.15 12:16]
byk riwayat ttg umur khadijah rha dlm buku sejarah; 25, 28, 35, 40...
riwayat tanpa sanad. dlm ilmu hadith, riwayat tanda sanad adalah dhoif.
Dr Akram Umari kata, khadijah melahirkan dua anak lelaki dan 3 anak perempuan bersama rasulullah saw. biasanya wanita menopause umur 50. jadi pendapat ibn ishaq; 28 tahun lebih kuat.
~ as siratun nabawiyatis shahihah.
Amirul Syahril, [05.02.15 12:16]
Maksudnya mudanya umur khadijah ketika bergelar jutawan tu tak jadi isu. Sebab kekayaan dia diwarsi dari suami2nya. Mcm tu?
Zahiruddin Zabidi, [05.02.15 12:17]
Ada sebuah buku yang sangat bagus ditulis oleh lulusan UIA dari Indonesia yang kini merupakan tokoh pengurusan dan ekonomi tersohor di sana yakni Dr Syafii Antonio... bukunya Super Leader Super Manager bagi saya bagus jika Dato' R hadam (atau mungkin sudah ada)....
Roslan Ab Hamid, [05.02.15 12:18]
Alhamdulillah saya sudah ada dan baca
CikguRahim, [05.02.15 12:27]
disamping usaha, jutawan ni rezki.. serupa dgn kepimpinan..ada org berusaha 40 tahun...tak dapat juga jadi calon... ada keluarga yg dijadikan Allah bakat memimpin...asah sikit je, timbul bakatnya seperti keluarga abu sufian..
sesuai dgn hadith, org yg terbaik zaman jahiliah, terbaik zaman islam...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment